דוגמאות למחקר עסקי – ואיך מתגלחים על הזקן של בעלי הניסיון
כלל אצבע בדרך להקמת יזמות חדשה הוא ביצוע מחקר עסקי מקיף ומקצועי, שיבדוק את כדאיות המיזם. העלות גבוהה, ומכאן פונים היזמים לביצוע חקר שוק עצמאי. איך עושים זאת, עד כמה זה רציני ומהם הסיכונים? שלושה יזמים מדגימים, ואת השיעור הזה על כולנו ללמוד.
הם גולשים באינטרנט, סוקרים אנשים ברחובות ושואלים בני משפחה וחברים קרובים מה דעתם.
עד כמה זה רציני, ואילו סיכונים הם ואחרים לוקחים על עצמם? מומחים סבורים, כי דרוש איש מקצוע, שיהפוך את שלל הנתונים שנאספו לידע אמיתי, שיאפשר ליזם לקבל את ההחלטות הנכונות. עדיף לשלם לחברה ולחסוך בהוצאות מיותרות בהמשך.
רונן גפני ויתר על סקר שוק ונאלץ למכור את ביתו כי לא נערך נכון להשקעה במוצר שפיתח, אבל הוא חושב שהטעויות הן חלק בלתי-נפרד מהניסיון שהוא חייב לרכוש
רונן גפני פיתח משחק קופסה לחידוד החשיבה היזמית, ממנו הוא מנסה לעשות בימים אלה ביזנס.
"הזמנתי חברים וחברים-של-חברים לשחק איתי. הזמנתי גם אנשים 'חיצוניים', שלא מכירים אותי, כדי לקבל פידבקים אמיתיים ולא משוחדים. לאחר השקעה של כ-400 אש"ח. "לא התלבטתי אם לפתוח את העסק. היה לי ברור שזה מה שאני הולך לעשות ולוקח את כל הסיכון כדי להגשים את עצמי".
"טעיתי כשלא פניתי לחברת מחקר עסקי, ובהערכה שלי לגבי ההשקעה הכספית הכרוכה בהוצאת המשחק לשוק. מאחר שלא היו לי מיליון שקל מיותרים לבזבז, מכרתי את הבית שלי כדי לממן את ההשקעה בעסק החדש. אם הייתי יודע מראש שההשקעה הנדרשת להקמת העסק תהיה גבוהה יותר, הייתי נערך טוב יותר.
יכול להיות שיועץ, היה יודע להעריך שההשקעה הנדרשת תהיה גבוהה יותר. לשמחתי הרבה, חלק ניכר מההשקעה כבר הצלחתי להחזיר, והיד עוד נטויה".
ליזמים יש נטייה להיות מאוהבים בפרויקט שלהם והם חוטאים בהערכות. כמו-כן, כדאי להיזהר מלעשות לבד מהלכים שדורשים התערבות מקצועית רק כדי לחסוך כסף. גם אחרי שמקימים את העסק, חשוב להיוועץ באנשי מקצוע. אני, למשל, סגרתי חוזים בלי עו"ד ושילמתי על זה מחיר גבוה, כי הם לא ממש היו תפורים למידותיי".
חברות המתמחות במחקר עסקי לארגונים, מסכימות על כמה כללי אצבע:
בדקו היטב באינטרנט מידע. קיים סיכוי גבוה מאוד שתמצאו שם תשובות לחלק גדול מהשאלות שמציקות לכם. העלו בלוגים ושאילתות, נהלו דיאלוג פתוח עם כל גורם אפשרי.
תלמדו מטעויות של אחרים
צרו קשר עם לקוחות פוטנציאליים. נסו להבין ככל שניתן את צרכיהם.
התייעצו עם מובילי דעה מקצועיים. הכוונה היא בעיקר לאנשים מהתחום האקדמי או המסחרי, ואנשים מקצועיים שתחום התמחותם הוא מחקר עסקי.
למדו לקבל ביקורת. בכל תהליך איסוף המידע, היו אובייקטיביים ולמדו לקבל גם תשובות שליליות.